Deelvraag 3 van raceband:

- Vraag:
Waaraan moet een raceband voldoen?

- Uitleg:
Wat zijn de eisen die aan een autoband gesteld worden, welke keuringen krijgen ze, hoe moeten ze zich gedragen op de weg(de verschillende soorten).

- Antwoord:
3.1 Banden onder druk.
3.2 De opbouw van een raceband.
3.3 Koordmaterialen.


3.1 Banden onder druk:
Een te hoge temperatuur heeft dramatische gevolgen voor de prestaties van een band. (1) Banden met een te lage druk vervormen, raken oververhit, slijten snel en presteren niet goed. (2) Bij banden met een te hoge druk maakt alleen het middencontact met het wegdek en geeft dan onvoldoende grip. (3) Zo hoort het. Gelijkmatige slijtage en optimale wegligging.


Figuur 7.2: Banden onder druk


3.2 Bandenkeuze:
Aan het begin van een Formule 1 weekeind staan er tien sets droog-weerbanden (1) en zeven sets regenbanden (2) klaar. Drie sets (van twee compounds, de hardheid van het rubber) mogen er voor de vrijdag training worden gebruikt. Dan kiezen de teams met welk compound gereden word. Regen banden kunnen zo'n 135 liter per seconden afvoeren.


Figuur 7.1: Bandenkeuze


3.3 Keuring:
Elke band wordt voor ze de fabriek uit gaan uitvoerig getest met grote machine's.

Die machines meten de dikte ban de band, of de verschillende lagen op de goede plek zitten en daarna worden ze nog getest of ze de juiste grip hebben op het wegdek.

Als de band binnenkomt bij een team worden ze nog met het blote oog nagekeken of ze geen schade hebben van het vervoer. Daarna worden ze op een velg gezet, opgepompt en ingereden. De banden worden dan gecontroleerd door bandentechnici, die controleren de temperatuurverschillen met een zogenoemde pyrometer. Als er grote temperatuur verschillen in de banden zit, betekent dit dat de band niet gelijkmatig is afgesleten. Dit kan voor grote problemen zorgen dus wordt de band afgeschreven.

Elke gebruikte band wordt na iedere race ge´nspecteerd. In welke staat zijn ze zijn er abnormale slijtageplekken en is er ruimte voor verbeterring. De afgeschreven band kan nog heel veel vertellen.


Figuur 7.3: Controle van een band

Home
Geschiedenis
+ Autoband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
+ Raceband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
Links
Contact

Deelvraag 3
© Copyright www.auto-banden.nl | home | geschiedenis | contact | statistieken