Deelvraag 3 van autoband:

- Vraag:
Waaraan moet een autoband voldoen?

- Uitleg:
Wat zijn de eisen die aan een autoband gesteld worden, welke keuringen krijgen ze, hoe moeten ze zich gedragen op de weg(de verschillende soorten).

- Antwoord:
3.1 Het loopvlak.
3.2 Het profiel.


3.1 Het loopvlak:
De eisen die aan het loopvlak gesteld worden zijn afhankelijk van het voertuigtype en het gebruik. Voor snelle auto's op verharde wegen zijn de eisen anders dan voor jeep's die door de modder rijden.

De eisen die voor het loopvlak van alle voertuigen gelden, kan je als volgt samenstellen:
1. Maximale krachtverdeling bieden, zowel op een droog als nat wegdek.
2. Een zo laag mogelijke rolweerstand.
3. Een goede richtingsstabiliteit geven.
4. Goede antiaquaplaning eigenschappen bezitten.
5. Geringe rolgeluiden produceren.
6. Goede geluiddempende eigenschappen produceren.
7. Zo min mogelijk het wegdek beschadigen.
8. Zeer goed bestand zijn tegen inrijden en beschadigingen.
9. Een zo hoog als mogelijke slijtvastheid en gelijkmatig slijtagebeeld hebben.
10. Geheel recyclebaar zijn.

Bij sportieve voertuigen is het van belang dat het loopvlak met profiel een mooie aanblik heeft, wat verkoopbevorderend kan werken zie figuur 4.1.


Figuur 4.1: Band met éénrichtingsprofiel

Op aan al deze eisen tegemoet te komen, moet de bandenconstructeur een loopvlak ontwerpen dat:
1. Een rubbersamenstelling heeft die voldoet aan de specifieke eisen van het voertuigtype.
2. Profielgroeven bezit die de functioneel zijn voor het gebruiksgebied van het voertuig.


3.2 Het profiel:
Behalve bij racebanden (slicks), banden voor de wegenbouw (compacters) en sommige industriebanden, is het loopvlak voorzien van nokken, groeven en lamellen in een zodanig patroon, dat een profiel ontstaat.

De belangrijkste uitvoeringsvormen van band profielen zijn:
1. Een dwarsprofiel, (figuur4.2)
2. Een langsprofiel, (figuur4.3)
3. Een gecombineerd profiel, (figuur4.4)
4. Een terrein- of Modder- en Sneeuwprofiel, (figuur4.5)
5. Een winterprofiel, (figuur4.6)
6. Een éénrichtingsprofiel, (figuur4.7)
7. Een asymmetrisch profiel, (figuur4.8)


1. Het dwarsprofiel is geschikt voor aandrijvende wielen, met name voor landbouw- en grondverzetvoertuigen. Dit profiel heeft een slechte richtingstabiliteit. (figuur4.2)


Figuur 4.2: Het Dwarsprofiel

2. Het langsprofiel wordt toegepast op banden voor bedrijfsvoertuigen, gemonteerd op gestuurde assen. Dit profiel treffen wij ook aan op gestuurde wielen van landbouwvoertuigen, grondverzetvoertuigen en motorfietsen. De waterafvoer is goed maar een langsprofiel heeft geen tractie-eigenschappen en is dus ongeschikt voor aangedreven wielen. (figuur4.3)


Figuur 4.3: Het langsprofiel / lengteprofiel

3. Het gecombineerde profiel wordt algemeen toegepast bij alle banden voor snelle voertuigen. Dit profieltype verenigt de voordelen van het langsprofiel en het dwarsprofiel. (figuur4.4)


Figuur 4.4: Gecombineerd profiel

4. Het modder- en sneeuwprofiel is zeer geschikt voor gebruik op aangedreven wielen in het terrein en op besneeuwde en modderige bodem. Het heeft een matige richtingstabiliteit en is niet erg geruisarm. (figuur4.5)


Figuur 4.5: M + S profiel

5. Het moderne winterprofiel is wel geruisarm en heeft zeer veel lamellen in het loopvlak. Deze veroorzaken een zaagtand-effect op sneeuwen ijs waardoor de grip sterk verbetert. (figuur4.6)


Figuur 4.6: Winterband

6. Voor verbetering van de waterafvoer bij brede banden voor zeer snelle auto's en motorfietsen is er het richting-gebonden profiel. Dit zogenaamde éénrichtingsprofiel vereist bijzondere aandacht bij het monteren. De draairichting wordt met een pijl op de zijwand aangegeven. (figuur 4.1 & figuur4.7)


Figuur 4.7: Richtingsgebonden profiel

7. Het profielpatroon is in de regel symmetrisch aangebracht. Ook bestaan er asymmetrische profielen, waarbij de nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend zijn aangebracht. Het buitenste profielgedeelte is afgestemd op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte op een nat wegdek. De pijl in figuur 4.1 geeft de buitenzijde van de band aan. Ook hier dient gelet te worden op de juiste montage. (figuur4.8)


Figuur 4.8: Asymmetrisch profiel

Home
Geschiedenis
+ Autoband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
+ Raceband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
Links
Contact

Deelvraag 3
© Copyright www.auto-banden.nl | home | geschiedenis | contact | statistieken