Deelvraag 1 van raceband:

- Vraag:
Hoe maken ze een raceband?

- Uitleg:
Hoe ze een raceband maken, met welke machines, op welke plaatsen en wat ze aan ontwikkeling doen.

- Antwoord:
1.1 Het karkas en de Gordel.
1.2 Het loopvlak.
1.3 Het profiel.


1.1 Het karkas en de Gordel:
Het karkas dient als wapening voor de band en geeft aan de band zijn sterkte, stijfheid en veereigenschappen. Daarom moet dit deel van de band erg sterk zijn en zeker bij een raceband. De krachten die op een raceband staan zijn drie keer zo groot als bij een autoband, en de prestaties moeten ook nog eens hoger zijn. Bij de raceauto wordt de gordel en het karkas gemaakt van staal. Hieronder kan U het project zien van het maken van een raceband. Het gaat hier om de radiaalband die bij bijna alle banden gebruikt wordt. (de foto's hierbij zijn van de gewone autoband, maar het verhaal is anders)

- Het karkas:
Het karkas en de hiel worden gemaakt van staal. Als eerste wordt de hiel gemaakt. Deze wordt uitgesneden uit staal zie ook figuur 2.2. Deze zijn een stuk dikker dan bij een autoband. Vervolgens worden om de hiel koordraden gebogen. (Zie ook 3.4 in dit onderzoek)


Figuur 2.2: Het maken van de hiel

Als de hiel van de band af is worden draden van staal gemaakt en vervolgens omgebogen tot ze de juiste vorm hebben. Dan zitten ze in de machine op figuur 2.0. Om het karkas wordt een laag rubber gedaan, zodat het karkas niet zo makkelijk uit elkaar valt maar netjes in elkaar blijft zitten.


Figuur 2.0: Het maken van het karkas

Op figuur 2.0 kan U de rubberlaag die om het karkas zit duidelijk zien.

- De gordel:
De gordel wordt gemaakt van staal, de staaldraden worden in elkaar gevlochten zoals op figuur 2.5. Deze laag wordt dan om het karkas gedaan. Dit kan je zien op Figuur 2.1. Als de gordel om het karkas zit worden deze met elkaar verlijmd. Dan is de bandconstructie af.


Figuur 2.1: Het maken van de gordel


Figuur 2.5: de bandconstructie, karkas + gordel = bandconstructie

Nu is de bandconstructie af.


1.2 Het loopvlak:
Als de bandconstructie af is moeten de rubberen lagen om deze constructie heen. Dit zijn verschillende lagen die op verschillende richtingen om de bandconstructie heen gedraaid worden. Bij de raceband bestaat dit uit zo een 30 lagen ze band wordt hierdoor een stuk stabieler dan de gewone autoban. Dit gebeurt met de machine op figuur 2.4


Figuur 2.4: het maken van de rubberlagen op de bandconstructie

De band heeft nu wel een rubberlaag om de bandconstructie heen maar nog geen profiel.


1.3 Het profiel:
De band heeft nu een rubberlaag maar nog geen profiel. Dit profiel wordt uit de band gesneden met de machine op figuur 2.6. Het snijden van het profiel lijkt makkelijker omdat het vier gleuven zijn. Dat is niet het geval omdat de band veel preciezer moet zijn. Een kleine afwijking kan al een groot ongeluk veroorzaken. Als de band uit de machine komt kan hij gecontroleerd worden. (zie ook deelvraag 3 van raceband)


Figuur 2.6: Het maken van profiel in de band

Home
Geschiedenis
+ Autoband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
+ Raceband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
Links
Contact

Deelvraag 1
© Copyright www.auto-banden.nl | home | geschiedenis | contact | statistieken