Deelvraag 2 van raceband:

- Vraag:
Hoe zit een raceband in elkaar?

- Uitleg:
Uit wat voor lagen bestaat een raceband, hoe zitten die in elkaar, welke materialen worden ervoor gebruikt.

- Antwoord:
2.1 De opbouw van een raceband.
2.2 Het karkas en de gordel.
2.3 Koordmaterialen.


2.1 De opbouw van een raceband:
Een raceband wordt meestal gevuld met lucht. Tegenwoordig komen er ook steeds meer racebanden die gevuld zijn met stikstof of een andere vloeistof.


Figuur 3.1: De opbouw van een raceband

Elke luchtband is opgebouwd uit vele onderdelen. Bij een raceband kan de band uit wel meer dan 60 onderdelen bestaan. Er zijn echter vijf hoofddelen die in elke luchtband zitten. Dat zijn: het karkas het loopvlak , de zijwanden of wangen, de hielen en de voering (binnenste rubberlaag). Een overzicht van de vijf hoofdonderdelen en de andere onderdelen staan in Figuur 3.2. Vergelijk Figuur 3.2 met Figuur 3.1.


Figuur 3.2: De opbouw van een raceband


2.2 Het karkas en de gordel:
Het karkas dient als wapening voor de band en geeft aan de band zijn sterkte, stijfheid en veereigenschappen. Het sterke karkas met zijn gordel moeten in staat zijn om de spoorkracht, de bochtkracht als gevolg van de wielverdraaiing, de langskracht, de voertuigmassa en de kracht veroorzaakt door de bandenspanning op te vangen. Het soepele radiale karkas is opgebouwd uit één of soms uit meerdere koordlagen. Het dragende element van een band is het onder druk opgesloten luchtvolume. De karkassterkte bepaalt hoe hoog de bandenspanning maximaal kan zijn. Luchtvolume en karkassterkte bepalen samen het draagvermogen van de band.

Van groot belang voor de karkassterkte zijn de treksterkte van het koord materiaal, het aantal karkaslagen en de koorddichtheid (het aantal koorden per millimeter) Figuur 3.3.

Het karkas bepaalt samen met de bijbehorende gordel constructie een groot deel van de eigenschappen van een band. De karkasomslag is de verlenging van de karkaslaag om de hielkern Figuur 3.3. De karkasomslag heeft de belangrijke taak om de karkaslaag te verankeren aan de hielkern. De grootte van de karkasomslag is van invloed op de spanningsverdeling en dus ook op de vervorming van het karkas bij verschillende snelheden en stabiliteit Figuur 3.4.

De sterkte van het karkas en dus ook het draagvermogen van de band afhankelijk van: de treksterkte van het koord materiaal, de koorddichtheid en van het aantal karkaslagen. Ook de gebruikte rubbersoorten en rubbertoevoegingen hebben invloed op de sterkte van karkas en gordel.


figuur 3.3: band met twee nylon beschermlagen (2 en 3), twee stalen gordels (4) en twee karkaslagen


figuur 3.4: Links lange karkasomslag, rechts korte karkasomslag


2.3 Koordmaterialen:
Bij de gordel is de sterkte eveneens afhankelijk van bovengenoemde factoren. Verder is de gordelsterkte afhankelijk van de laagbreedte, laagafstand en koordhoeken.

De kwaliteit van de band en daarmee het gedrag tijdens zijn hele gebruiksleven wordt door een groot deel bepaald door de gebruikte vezelkoordmaterialen.

Bij de raceband wordt dit gemaakt van staal.

De keuze van het verstevigingmateriaal is heel belangrijk met betrekking tot de prestaties en de levensduur van de banden.

Natuurlijk moet het verstevigingmateriaal in eerste instantie sterk genoeg zijn om de krachten die in de band ontstaan te kunnen opvangen. Een tweede belangrijke eigenschap is dat de banden vormvast blijven, ofwel: de draden moeten even lang blijven, ook bij hoge temperaturen en aan het eind van hun gebruiksleven.

Hoge temperaturen ontstaan bijvoorbeeld bij het vulkaniseren of wanneer er met een lekke band wordt doorgereden. Staal heeft de eigenschap dat het heel sterk is en het kan goed tegen hoge temperaturen.

Home
Geschiedenis
+ Autoband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
+ Raceband
 - Deelvraag 1
 - Deelvraag 2
 - Deelvraag 3
Links
Contact

Deelvraag 2
© Copyright www.auto-banden.nl | home | geschiedenis | contact | statistieken